5.16.2010

Fyrverkerier luktar prutt

Man ska vara konstnärlig. Det handlar liksom inte om att måla fina tavlor eller spela fin musik. Man får vara färgblind eller döv. Men man ska vara en livsnjutare. Jag tror jag har kommit fram till att det är jobbigt att kommunicera med människor som liksom inte tänker på det där övre planet. Jag hatar att vara den enda i rummet som drar paralleller mellan... tja, allt. Speciellt sådant som egentligen inte spelar någon roll. Eller ja, egentligen spelar de där parallellerna aldrig någon roll. Men de är kul. Jag hatar mig själv när jag får för mig att dela med mig av mina tankar i ett sådant rum. Det blir tomt på savannen när jag blivit... hörd?

Jag är som en svamp som suger in så mycket jag kan från runt omkring. Försöker suga in allt. Jag har fått för mig att det är hälsosamt, men när jag stöter på andra svampar som liksom är helt torra och... små... så fattar jag liksom inte vad som är problemet. Hur kan man leva sitt liv och bara skrapa allt på ytan? Gräv! DET SKA GÖRA ONT.

Och det ska spela roll så otroligt mycket till den grad att det inte spelar roll alls. Allt och inget ska spela roll. Jag vet inte hur annars jag ska förklara det, men det är så det är. Man ska gå på festen men veta när det är dags att åka hem igen.

Allt spelar roll. Kanske inte i det stora hela, men allt SPELAR roll. Och allt är viktigt. Och det är lilla som bygger det stora, och det stora måste liksom bry sig om det lilla och få det lilla att känna sig stort. Det är det stora lilla. Och det är det som jag bryr mig om och som alla bör bry sig om.

Man ska bry sig om det stora lilla!

8 tankar:

Anonym sa...

Det låter ju som Residue! Jättefin blog förresten...

/ en hemlig en.

(Det är föresten joel, jag kunde inte hålla mig.)
(sjukt onödig kommentar kanske, men jag tyckte det var lite roligt att kommentera. Hoppas du är glad.)

Laura sa...

Joel du är världens sötaste. Välkommen till evig fan av vår blog. (=du är nu vår slav)

Laura sa...

Och nu glömde jag att skriva till Lili att det är fascinerande hur vi tycker exakt samma sak och att jag tycker att det här inlägget ungefär sammanfattar hela livet men att förmodligen ingen annan whatsoever tycker så :)

Lili sa...

Yay :D Hej Joeeel (gruppterapi-style).

Och ja, jag tar på mig äran för att ha kommit fram till meningen med livet.

Den hemlige slaven sa...

Och jag fick för mig att det var Lau som hade skrivit... uppenbarligen är ni samma mentala individ. Jag är frivilligt er slav! Jag kan spela in enerverande musik som ni kan loopa i oändlighet här på bloggen, så att de bara är de som verkligen vill läsa som stannar. Asgrym ide! Eller dålig, jag blandar alltid ihop de där...

Lili sa...

Asså... när man klickar på ditt användarnamn "den hemlige slaven" så redirectas man till en sida som heter slav.org... jag finner detta disturbing.

Den hemlige slaven sa...

Jajamen. Det är min slavuthyrningsfirma! Jag har en nu ny, kolla!

Hugo Bille sa...

För helvete Joel. Bra tänkt i alla fall, jag har tänkt samma sak en gång, fast då med Laus hjälp så det räknas kanske inte. Ger styrka hur som helst!

Skicka en kommentar